top of page
IMG_1909.jpg

REFLECTIE

Terugkijkend op mijn stageperiode ben ik heel positief. Het was precies wat ik ervan verwachtte en ondanks dat we aan elkaar moesten wennen klikte het goed tussen mijn stageverlener en mij. Naast het fijne werken, zie ik dat ik veel van mijn leerdoelen behaald heb. Dit kwam omdat ik samen met mijn stageverlener de doelen heb besproken en er een soort planning voor heb gemaakt zodat ik alles kon doen. Dit vond ik heel fijn werken ondanks dat ik normaal geen planning gebruik. Aangezien ik wel wat planning kan gebruiken voor het afstuderen ga ik dit ook zeker toepassen.

Het enige leerdoel waar ik bijna niet aan heb kunnen werken, is het netwerk van zo'n bedrijf. Dit is achteraf ook wel logisch aangezien een groot deel van mijn stageperiode tijdens lockdown plaatsvond. Helaas is het dus niet gelukt, maar ik wil dit nog steeds bereiken. Dit is dan ook zeker een doel om de komende periode mee aan de slag te gaan. Dit zal me namelijk goed van pas komen tijdens en na het afstuderen. 

 

 

 

 

 

Naast mijn leerdoelen ben ik mezelf ook tegengekomen op andere vlakken. Dit merkte ik wel eens aan mijn stageverlener. In het begin werd ik hier heel onzeker van maar achteraf is het eigenlijk wel te zien als iets waar ik van kan leren. Een voorbeeld hiervan is onzekerheid. Dit kwam ook naar voren bij het gesprek met Inge en Saar (mijn stageverlener met wie ik één op één werkte). Ik herkende precies de situaties die Saar beschreef en hoe ik hierop reageerde. Het geval was namelijk dat ik veel te veel vroeg. Ik snap achteraf heel goed waar dat vandaan komt. Ik was namelijk heel bang dat ik iets kapot maakte of het leer (wat heel duur materiaal is) verpestte. Tijdens het gesprek hoorde ik dat het niet erg is als er een keer iets fout gaat. Dat weet je nu eenmaal als je vaak stagiaires werkt en daar kies je dan ook voor. En ook kreeg ik voor het eerst te horen dat als ze me iets niet toe vertrouwde, ze mij ook die taak niet gaf. Dit hielp mij heel erg om wat zekerder te zijn van wat ik deed en minder vragen te stellen. 

Nog steeds vind ik dit soms lastig omdat ik liever alles gelijk goed doe, maar dit is helaas onmogelijk dus zal ik echt moeten leren om fouten te mogen maken. 

'Ik heb liever dat je een fout maakt dan dat je mij eerst 100 vragen stelt'.

Screen%20Shot%202021-01-04%20at%202.43_e
Screen%20Shot%202020-10-28%20at%2010.46_

Tijdens de afgelopen periode heb ik alle stappen in mijn proces bijgehouden in een dummy. Dit omdat het een hele laagdrempelige manier is om alles vast te leggen. In deze dummy combineer ik schetsen en aantekeningen met foto's en plaksels. Ik merk dat ik dit een hele fijne manier van werken vind, ondanks dat het mij vanuit St. Joost altijd is afgeleerd. Daarom gebruik ik ook, om dingen naast elkaar te kunnen houden,  Adobe Scan. Hiermee zorg ik ervoor dat ik alles ook digitaal heb. 

Ik wil dit de komende periode doorzetten  (dus ook voor mijn afstuderen) omdat ik merk dat ik zo veel gemotiveerder ben om alles wat ik doe en maak vast te leggen.  Ook merk ik dat ik hiermee een soort eigen handtekening ontwikkel door mijn manier van werken en schrijven.

IMG_0106.JPG

Ik heb genoeg tijd gehad om na te denken over mijn afstuderen omdat mijn stage iets eerder afgerond was dan de kerstvakantie. Het lijkt me een logische en verstandige keus om de richting van het afstuderen rond de textiel-sector te houden. Dit aangezien ik heel positief ben over mijn stage en ik in de beroepspraktijk ook meer in deze richting wil gaan ontwerpen. 

Over het algemeen ben ik heel enthousiast over de afgelopen periode en hoe ik al mijn doelen vrijwel heb kunnen halen. Ook heb ik nieuwe inzichten gedaan over mezelf en wat is in de beroepspraktijk wil doen later.

FEEDBACK

STAGEVERLENER

• Heeft de student een onderzoekende houding die past in de beroepspraktijk?

Ja, erg gedreven en nieuwsgierig naar nieuwe informatie en ontwikkelingen. Ook heel vrolijk en enthousiast bij het leren van nieuwe technieken en producten.

 

• Welk onderzoek (beeldend of theoretisch) heeft de student tijdens de beroepsoriëntatieperiode uitgevoerd?

Marktonderzoek kijkend naar nieuwe groeimogelijkheden in:

- Social media ; post, betaald adverteren, bereik, doelgroep, influencers

- Verkooppunten ; nieuwe winkels, aanleveren producten & paklijsten

- Win- en kortingsacties

- Inrichten etalage/ vormgeving van de etalage

- Vormgeving nieuw model tas gericht op vraag klant

- Vervaardigen van lederwaren

• Heeft de student daarbij relevante onderzoeksvaardigheden en -methodes ingezet?

Ja;

- Social media resultaten gebruikt om verdere ontwikkelingen te creëren. - Contact te leggen met verkooppunten en influencers.

- Internet onderzoek gebruikt in het beroepenveld voor het boeken van resultaten.

- Fysiek onderzoek gedaan naar vorm en beeld d.m.v. proefjes en naaitechnieken.

• Heeft de student voldoende inzicht in referenties die van belang zijn in de beroepspraktijk?

Ja, de student toont initiatief en denkt mee in oplossing. Is bewust van wat er gevraagd wordt en werkt daarmee vooruit.

 

• Hoe heeft de student zich hierin ontwikkeld tijdens de beroepsoriëntatieperiode?

Jitske heeft zich positief ontwikkeld tijdens de stageperiode. Ze ging direct aan de slag met de vraag en zocht op verschillende manieren naar een oplossing. In de periode heeft Jitske vooral stappen gemaakt om zelfstandige keuzes te maken. Het is een klein bedrijf waarbij wij maar met zijn 2e werken. De kans dat je een vraag stelt gaat gemakkelijker. Uiteraard is dat logisch maar je leert meer door eerst zelf vertrouwen te hebben in je onderzoek en dan de resultaten te bespreken en te leren van je keuzes. Hierin wilde ik haar meer vrijheid geven om meer te leren over het vakgebied en de verantwoordelijkheid in een bedrijf.

• Zijn de technologische vaardigheden van de student op het niveau? Jitske gaat altijd onderzoekend aan de slag. Op dat onderzoekende niveau wist Jitske waarmee ze bezig was. Qua marktonderzoek had ze ervaring en kon dit in deze periode toepassen bij het bedrijf. Op het gebied van leer waren de technische skills nog niet helemaal aanwezig, maar dat was ook de rede om bij SAARBARBAARS stage te lopen. De basis had ze zelf al ontwikkeld tijdens de studie, waardoor ze was voorbereid op haar stage. Tijdens de stage merkte ik al snel dat Jitske snelt leert en technieken snel onder de knie kon krijgen waardoor ze snel kon stijgen in niveau.

• Hoe heeft de student zich hierin ontwikkeld tijdens de beroepsoriëntatieperiode?

Door snel mee te draaien in de productie. Zoals het maken van kleine lederwaren (etuis & sleutelhangers). Ook oefeningen met de naaimachine en technieken leren die verwerkt zitten in de tassen. Zo bereidde zij zich voor op het maken van de tassen die de verkoop ik konden gaan. Ook door het maken van mondkapjes zorgde voor een gevarieerde oefening met verschillende materialen.

• Is de student in staat om ontwerpen te maken die effectief communiceren en die voldoen aan de randvoorwaarden, verwachtingen en professionele eisen van een opdrachtgever of doelgroep?

Ja. Samen hebben wij gekeken waar veel vraag naar was vanuit de klant, zoals een handige mannentas voor kleine accessoires. Een kleine tas zoals een fannypack waarbij je alleen je belangrijke items in kan doen zoals je telefoon, portemonnee/ pasjes en bonnetjes. Jitske heeft met deze informatie ontwerpen gemaakt die hierbij aansluiten kijkend naar materiaal, kwaliteit en moderne vormgeving die aansluit bij SAARBARBAARS.

• Hoe heeft de student zich hierin ontwikkeld tijdens de beroepsoriëntatieperiode?

Met hulp van de techniek bij SAARBARBAARS was het mogelijk het ontwerp te realiseren. Ondertussen had Jitske de leermachine goed onder controle en kon ze met de meters die ze had gemaakt meerdere goede modellen maken. Ik vond het belangrijk dat ze vanaf begin tot eindproduct het gehele proces mee zou krijgen door van elke stap weer wat nieuws te leren. Zo is ze begonnen met het vormen van een correct model op de pop met het proefmateriaal. Zo lang tot de vorm goed tot zijn recht kwam en wij verder konden bepalen welke fournituren en details er nodig waren. Ook de functie en de afwerking van de tas was erg belangrijk. Dit is haar dan ook goed gelukt met als eindresultaat een verkoop klaar product.

• Heeft de student voldoende kennis en vaardigheden van beeldende middelen (vorm, kleur, materiaal, typografie, constructie, …) om goede ontwerpen te maken?

Ja, ik merkte dat Jitske voor de stage al heel wat kennis had om een goed ontwerp weg te zetten. Dit vooral digitaal en op papier. Hiermee kon ze snel en duidelijk een beeld geven wat ze wilde of wat er moest gebeuren. Dat vond ik ook tof om te zien in haar boek waar ze alles in bijhield. Niet alleen met pen maar ook met proefjes en materiaal. Technisch kon Jitske tijdens haar stage nog veel leren om het beeld ook goed in werkelijkheid te kunnen brengen.

• Hoe heeft de student zich hierin ontwikkeld tijdens de beroepsoriëntatieperiode?

Tijdens deze periode hebben wij ons op zowel de ontwerpfase als uitwerking gefocust. Hoe we van 2D ook in 3D verder konden werken. Dit is gelukt door de afspraken die wij op papier hadden gezet ook echt uit te werken zoals het inrichten van de etalage (zagen en verven van etalageblokken), het maken van proefjes, prototypes van nieuwe modellen tassen en de uitwerking daarvan.

• Is de student in staat om strategisch te werken binnen de gestelde opdracht of ontwerpvraagstuk?

Ja, wel met een terugkoppeling tussendoor. Dit ook omdat het vak leerbewerking vrij nieuw is voor Jitske en reflectie belangrijk was om verder te kunnen komen.

• Hoe heeft de student zich hierin ontwikkeld tijdens de beroepsoriëntatieperiode?

Door langere periode bezig te zijn met nieuwe materialen en de bewerking daarvan ontwikkelde Jitske zich steeds sneller en beter. Hierdoor werd ze ook meer bewust van de volgorde en strategie binnen een opdracht. Door vanaf het begint tot eind met 1 opdracht bezig te zijn kreeg ze steeds meer inzicht in een proces en kon ze dit bij de volgende opdracht weer beter toepassen.

bottom of page